Przekaźniki elektroniczne

Przeważająca większość instalacji elektrycznych wyposażona jest w podzespoły, których zadaniem jest łączenie i rozłączanie poszczególnych obwodów danego układu. Stwarzając odpowiednie warunki wejściowe na cewce, można w prosty sposób przekazać napięcie do innych obszarów instalacji, a w razie potrzeby szybko rozłączyć obwód, odcinając zasilanie. W tej kategorii znajdziesz wiele przekaźników. To różniące się od siebie typy urządzeń, mające inne przeznaczenie. Oferujemy sprawdzone i najbezpieczniejsze na rynku rozwiązania, które będą trwałym elementem każdej instalacji.

Zapoznaj się z naszym asortymentem i dodaj do koszyka produkt, który jest Ci potrzebny. Jeśli go nie znalazłeś, powiedz nam o tym!

BLOW Przekaźnik samochodowy 4120 12V 40A 0392 /10szt./

BLOW Przekaźnik samochodowy 4120 12V 40A 0392 /10szt./
BLOW Przekaźnik samochodowy 4120 12V 40A 0392 /10szt./

Dostępność: na wyczerpaniu

Wysyłka w: 24 godziny

Cena:

53,99 zł

Cena netto: 43,89 zł

szt.

EATON Przekaźnik bezpieczeństwa ESR5-NO-21-24VAC-DC 118700

EATON Przekaźnik bezpieczeństwa ESR5-NO-21-24VAC-DC 118700
EATON Przekaźnik bezpieczeństwa ESR5-NO-21-24VAC-DC 118700

Dostępność: na wyczerpaniu

Wysyłka w: 24 godziny

Cena:

1 089,99 zł

Cena netto: 886,17 zł

szt.

EATON Przekaźnik bezpieczeństwa ESR5-NO-31-230VAC 119380

EATON Przekaźnik bezpieczeństwa ESR5-NO-31-230VAC 119380
EATON Przekaźnik bezpieczeństwa ESR5-NO-31-230VAC 119380

Dostępność: duża ilość

Wysyłka w: 24 godziny

Cena:

967,99 zł

Cena netto: 786,98 zł

szt.

EATON Przekaźnik bezpieczeństwa ESR5-NO-41-24VAC/DC 118701

EATON Przekaźnik bezpieczeństwa ESR5-NO-41-24VAC/DC 118701
EATON Przekaźnik bezpieczeństwa ESR5-NO-41-24VAC/DC 118701

Dostępność: średnia ilość

Wysyłka w: 24 godziny

Cena:

1 005,99 zł

Cena netto: 817,88 zł

szt.

Przekaźnik elektroniczny – co to takiego?

Przekaźniki to nic innego jak urządzenia elektryczne, których zadaniem jest przekazywanie energii elektrycznej do ściśle określonych obszarów układu. Zadanie to realizowane jest poprzez przerwę zestykową, która w zależności od połączenia, otwiera bądź zamyka obwód.

Przekaźnik półprzewodnikowy – zastosowanie

Przekaźniki półprzewodnikowe i elektromagnetyczne stosowane są praktycznie w każdym urządzeniu lub systemie sterowania, w którym występuje napięcie elektryczne. Ma szereg zastosowań w konstrukcjach oraz instalacjach związanych z szeroko rozumianą automatyką domową i przemysłową. Przekaźnik elektroniczny łączy poszczególne podzespoły oraz obwody pomocnicze co sprawia, że jest chętnie używany w branży przemysłowej i budowlanej. Umożliwia sprawne i precyzyjne operowanie układami sterowania maszyn oraz odpowiada za funkcjonowanie tzw. smart domów. Przekaźnik samochodowy to również niezbędny komponent, szeroko stosowany w branży motoryzacyjnej.

Przekaźniki – rodzaje

W instalacjach elektrycznych stosowane są przekaźniki, które ze względu na budowę i sposób działania, podzielić można na:

  • Przekaźniki elektromagnetyczne – to najpowszechniej występujące elementy sterujące przepływem mocy. Stosuje się je w motoryzacji, automatyce budynkowej i przemysłowej oraz ogólnie w instalacjach energetycznych. Do otwierania i zamykania obwodu wykorzystują cewki elektromagnetyczne oraz zestawy mechanicznych styków.
  • Przekaźniki półprzewodnikowe – inaczej przekaźniki SSR. To modele statyczne, wykorzystujące wyłącznie elementy magnetyczne, elektroniczne, optyczne lub inne. Ich cechą szczególną jest brak elementów ruchomych.
  • Przekaźniki czasowe – mechanizm powodujący przekazanie napięcia do dalszej części układu, uruchamia się w pewnym momencie. Tego typu rozwiązania dają szerokie możliwości w zakresie stosowania funkcji opóźnionego załączania, impulsowania czy opadania.
  • Przekaźniki priorytetowe – niektóre rodzaje przekaźników służą do użytku w przypadku bardziej zaawansowanych prac. Modele priorytetowe należą do tej grupy. Ich zadaniem jest nadzorowanie prądu w obwodzie priorytetowym. Pracują w trybie ciągłym. Dzięki nim można ograniczyć moc przyłączeniową w momencie podłączania któregoś z urządzeń o dużej mocy. W tej sytuacji przekaźnik po prostu rozłącza odbiornik niepriorytetowy.
  • Przekaźniki bezpieczeństwa – dedykowane do najbardziej istotnych pod względem bezpieczeństwa układów sterowania urządzeń.
  • Przekaźniki zatrzaskowe – inna ich nazwa to przekaźniki bistabilne lub impulsowe. Ich cechą jest to, że po zmianie stanu (wywołanej działaniem wielkości wejściowej), urządzenie pozostaje w zmienionym trybie nawet w sytuacji, gdy to działanie ustanie (np. zanik napięcia wejściowego na cewce).
  • Przekaźniki zawierające trwały magnes – umożliwiają redukcję zużycia energii. Ze względu na to, że magnes jest stały, to wielkość zasilająca musi mieć właściwą biegunowość.

Przekaźniki samochodowe – budowa

Przekaźniki to elektryczne urządzenia, które powstały z myślą o wywołaniu nagłej zmiany stanu w obwodzie wyjściowym (lub kilku obwodach). Aby tak się stało, muszą zostać spełnione określone warunki. Do zamknięcia obwodu potrzebne jest właściwe odczytanie zmiany pewnej wielkości fizycznej (np. napięcia lub natężenia prądu). Po przekroczeniu zaprogramowanej wartości granicznej sygnał wyjściowy zmienia się skokowo, co skutkuje włączeniem lub wyłączeniem obwodu.

Najpopularniejsze przekaźniki elektromagnetyczne składają się z cewki oraz styków, a także sprężyny i stalowej zwory (kotwicy). Cewka nawinięta jest na rdzeń ferromagnetyczny, tworząc elektromagnes. Podanie napięcia na cewkę nazywa się jej wysterowaniem, a czynność ta skutkuje wytworzeniem pola, które przyciąga kotwicę. Obwód zostaje zamknięty lub otwarty. W sytuacji, gdy napięcie wejściowe na cewce zaniknie, sprężyna zwrotna odpycha styki od siebie, powodując rozłączenie obwodu.

W trakcie intensywnej pracy (dużych obciążeń energetycznych), przekaźnik powinien być odpowiednio chłodzony. W innym wypadku mogłoby dojść do przegrzania, co mogłoby wpłynąć na pracę oraz trwałość instalacji. Najczęściej w celu odprowadzenia ciepła od przekaźnika, instaluje się układ pasywnego chłodzenia, składający się z pojedynczego radiatora. W takiej sytuacji niezbędne jest jednak regularne przeprowadzanie czynności konserwujących. Trzeba też pamiętać o wymianie pasty termoprzewodzącej i termopadów.

Układy chłodzenia z definicji nie są jednak elementem konstrukcyjnym przekaźnika, a jedynie podzespołem zapewniającym mu dogodne warunki do pracy.

Jak działa przekaźnik?

Zasada działania tego typu komponentów jest bardzo prosta. Standardowe przekaźniki elektroniczne zawierają cewkę z rdzeniem (elektromagnes) oraz jedną lub więcej par styków. Po podłączeniu napięcia do cewki wytwarza ona pole magnetyczne, które przyciąga tzw. kotwicę. W efekcie tego procesu styki zostają przełączone do pozycji aktywnej. Odłączenie od cewki napięcia (a więc zanik pola magnetycznego), powoduje samoczynny powrót ruchomego styku do pozycji wyjściowej. Układ połączeń znajduje się wówczas w układzie spoczynkowym. W pewnych sytuacjach wykorzystuje się też przekaźniki bistabilne, w których ostatni stan jest utrzymywany nawet po zdjęciu zasilania z cewki.

Rodzaje styków w przekaźnikach

Każdy przekaźnik samochodowy i przemysłowy składa się m.in. ze styków. Są one podstawą konstrukcji każdego z przekaźników. Wyróżniamy ich 3 podstawowe rodzaje. Są to:

  1. Styki zwierne – oznacza się je literą Z. Ich zasadniczą cechą jest to, że nie przewodzą prądu przed podaniem napięcia na cewkę, a po wysterowaniu jej, zostają zamknięte.
  2. Styki rozwierne – oznacza się je literą R. Są przeciwieństwem styków zwiernych. W swoim domyślnym położeniu przewodzą prąd, a do przerwania obwodu potrzebują podania zasilania na cewkę.
  3. Styki przełączne – oznacza się je literą P. Można je spotkać najczęściej. W pewnym sensie są połączeniem styku rozwiernego i zwiernego. Ich zasadę działania można podsumować stwierdzeniem, że po wysterowaniu cewki, styk przełącza się pomiędzy dwoma stanami.

Jak podłączyć przekaźnik elektroniczny?

Podłączając przekaźniki elektroniczne, musisz wiedzieć, że to, jak należy postępować, zależy m.in. od rodzaju przekaźnika, planowanego trybu jego pracy oraz liczby i konfiguracji styków. W wielkim skrócie można powiedzieć, że napięcie sterujące powinno zostać podłączone do cewki przekaźnika, natomiast obwody sterowane – do jego styków. Istotne przy tym jest to, że rozróżnia się pary styków normalne zwarte (rozwierane po włączeniu napięcia cewki) i normalne otwarte (zwierane po podaniu impulsu).

Przekaźniki półprzewodnikowe – ceny

Jeśli chodzi o przekaźniki elektroniczne, przedział cenowy jest dość szeroki. W zależności od rodzaju elementu, jego złożoności, planowanego zastosowania i wielu innych czynników, cena może wynosić od kilku do kilkuset złotych. Znajdź produkt, który Cię interesuje i zapytaj o cenę. Nasi doradcy udzielą Ci wszelkich niezbędnych informacji.

Przekaźniki – sklep internetowy

Przekaźniki sklep - FWA Automatics to nie tylko wysokiej klasy przekaźniki używane w wielu gałęziach przemysłu. Mamy też wiele innych produktów, pogrupowanych w tematycznych kategoriach, ułatwiających znalezienie konkretnego elementu. Nasze urządzenia i akcesoria pozwolą Ci zbudować kompletną i funkcjonalną instalację. Zostań z nami na dłużej!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl